• خانه
  • فولاد
  • فلزات
  • معدن
  • بورس و بازار
  • بین الملل
  • ارتباط با ما
  • معرفی شرکتها
Saturday , May 17 , 2025 | 27 اردیبهشت 1404
صفحه نخستاخبارخط آهن خواف - هرات؛ شاهراه معدنی جدید شرق

گفتگو

  • ذخایر معدنی کشور بیش از 55 میلیارد تن برآورد می‌شود

    ذخایر معدنی کشور بیش از 55 میلیارد تن برآورد می‌شود

  • فرسودگی ناوگان معدنی، تهدیدی برای ارتقای بهره‌وری

    فرسودگی ناوگان معدنی، تهدیدی برای ارتقای بهره‌وری

  • ظرفیت‌ معادن در کشور بسیار بالاست

    ظرفیت‌ معادن در کشور بسیار بالاست

  •  استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل متناسب با توان کمی و کیفی

    استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل متناسب با توان کمی و کیفی

  • ۱۴۰۰، سال عدم قطعیت‌ها

    ۱۴۰۰، سال عدم قطعیت‌ها

  • کارنامه درخشان «ومعادن» و برنامه های روشن پیش رو

    کارنامه درخشان «ومعادن» و برنامه های روشن پیش رو

  • نحوه تقسیم سود در زنجیره فولاد عادلانه نیست

    نحوه تقسیم سود در زنجیره فولاد عادلانه نیست

  • مسدودیت معادن غنی از سوی نهادها و اشخاص

    مسدودیت معادن غنی از سوی نهادها و اشخاص

  • چشم‌انداز مبهم صنعت فولاد در سال 1401

    چشم‌انداز مبهم صنعت فولاد در سال 1401

  • عوارض نسخه مجلس برای جلوگیری از خام‌فروشی نیست

    عوارض نسخه مجلس برای جلوگیری از خام‌فروشی نیست

  • تولید رانت برای عده‌ای خاص

    تولید رانت برای عده‌ای خاص

  • پروژه تحول زمین‌شناسی با هدف ایجاد تحرک و پویایی در مجموعه‌های دانش‌بنیان

    پروژه تحول زمین‌شناسی با هدف ایجاد تحرک و پویایی در مجموعه‌های دانش‌بنیان

  • ورود شرکت‌های معدنی به حوزه نفت و گاز به اقتصاد لطمه می زند

    ورود شرکت‌های معدنی به حوزه نفت و گاز به اقتصاد لطمه می زند

  • مهندسی عرضه از سوی برخی فولادسازان

    مهندسی عرضه از سوی برخی فولادسازان

  • هیچکس برای سرمایه‌گذاری در زغال‌سنگ پیش‌قدم نمی‌شود

    هیچکس برای سرمایه‌گذاری در زغال‌سنگ پیش‌قدم نمی‌شود

  •  اساس تولید در چادرملو، تکیه بر دانش‌ روز است

    اساس تولید در چادرملو، تکیه بر دانش‌ روز است

  • کاهشی سرمایه گذاری در ۵ هزار و ۵۰۰ معدن

    کاهشی سرمایه گذاری در ۵ هزار و ۵۰۰ معدن

  • بهبود وضعیت معادن در گرو توافق برجام

    بهبود وضعیت معادن در گرو توافق برجام

خط آهن خواف - هرات؛ شاهراه معدنی جدید شرق

خط آهن خواف - هرات؛ شاهراه معدنی جدید شرق

بنابر شنیده‌ها، حمل‌ونقل مواد معدنی منطقه معدنی سنگان در خاک ایران که در یک انزوای جغرافیایی قرار دارد و حمل این مواد به داخل کشور تاکنون از طریق جاده انجام می‌شد، اکنون با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این خط آهن، از طریق مسیر ریلی انجام خواهد شد.

به گزارش اسپات نیوز، افتتاح خط آهن خواف – هرات را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت روحانی نامید؛ اقدامی که بسیاری از آن با شعار «پیوند دو ملت، یک تاریخ، یک فرهنگ» یاد می‌کنند و معتقدند آغاز بهره‌برداری از این پروژه نه‌تنها گامی در راه توسعه ارتباطات درون تمدنی ایران و متضمن توسعه مبادله بین ملت‌های شکل‌دهنده این تمدن است، که موجب گشایش درهای جدیدی به روی بخش معدن کشور طی مدتی کوتاه خواهد شد.

اهداف راه آهن خواف – هرات

از عمده اهداف راه‌اندازی راه‌آهن خواف – هرات می‌توان به توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور، شکوفایی فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی منطقه شمال غرب افغانستان، خروج از انزوای جغرافیایی منطقه سنگان ایران و شهر هرات افغانستان و همچنین، دسترسی ریلی افغانستان از طریق ایران به آب‌های آزاد جنوبف منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا اشاره کرد.

مزایای راه آهن خواف – هرات

از مزایای اصلی این مسیر ریلی می‌توان از مواردی چون پوشش خدمات ترابری ریلی برای 1.5 میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف در شمال شرق افغانستان نام برد.

اگر نگاهی دقیق‌تر به مزایای این خط ریلی داشته باشیم به مواردی مانند اشتغال 1529 نفر در مراحل ساخت و بهره‌برداری، کاهش سوانح به ارزش 645 میلیارد ریال، امکان حمل 3 میلیون تن بار در سال، پیش‌بینی حمل سالانه 300 هزار مسافر، کاهش مصرف سوخت به میزان 25 میلیون لیتر در سال و کاهش سالانه 470 متر مکعبی آلاینده‌ها برمی‌خوریم که اهمیت آن را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

چرا خط آهن خواف – هرات برای ایران مهم است؟

تعلل ایران و امتیاز زیرساختی مهمی که ترکیه در رابطه با اتصال یک کریدور حمل و نقلی از جمهوری آذربایجان به نخجوان و سپس ترکیه از ارمنستان گرفت، کشور را از دالانی که قطب تولید نفت و گاز را از شرق دریای خزر به غرب وصل می‌کند و اصولا اهمیت حیاتی منطقه قفقاز از این جهت است که سوخت مورد نیاز کشورهای اروپایی را تامین می‌کند، محروم ساخت تا دالان جمهوری آذربایجان، نخجوان و ترکیه شاهراه این مسیر را تشکیل دهند اما بهره‌برداری از راه‌آهن خواف – هرات خبری تسکین‌دهنده برای عبور مقطعی از این فرصت‌سوزی بزرگ بود.

خط آهنی که شرق آسیا را به غرب وصل می‌کند و درآمد ترانزیتی سرشاری برای ایران خواهد داشت.  کریدور ریلی شرق به غرب به طول حدود ۲ هزار کیلومتر شامل چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا را به هم وصل می‌کند و بخشی از راه ابریشم افسانه‌ای است که چین مجدانه به دنبال احیای آن است.

در این میان راه آهن خواف – هرات به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر در این کریدور مهم واقع شده است و در چهار قطعه به اجرا رسیده است که اجرای سه قطعه آن به عهده ایران و یک قطعه به عهده افغانستان بوده است.

طرح موضوع خط آهن ایران به هرات در غرب افغانستان به دهه ۱۹۷۰ میلادی برمی‌گردد اما در آن سال‌ها به دلیل مشکلات متعدد این پروژه عملیاتی نشد تا اینکه در اوایل دهه 80 بار دیگر این خط آهن بین ایران و افغانستان به مذاکره گذاشته شد. این خط آهن مهم می تواند هرات افغانستان را به اروپا وصل کند.

حالا این خط آهن مهم به ایستگاه پایان رسیده است و با افتتاح آن که حسن روحانی، رییس جمهوری به صورت آنلاین در آن شرکت کرد، مهمترین خبر دیروز رسانه‌های افغانستان بود.

افغانستان گنج سنگ‌های معدنی است و ظرفیت بالایی برای استخراج مواد پایه دارد که حمل مناسب این مواد پایه برای افغانستان اهمیت دارد.

ضمن اینکه با فرآوری این مواد پایه در ایران و صادرات دوباره آن می توان درآمدزایی قابل توجهی داشت. در واقع یکی از دلایل مهمی که لاعث می شود هند به عنوان پنجمین اقتصاد جهان خواهان حفظ ارتباط خود با افغانستان باشد به دلیل توجه آن به همین ذخایر مهم معدنی است و البته هند این مواد پایه معدنی را مورد فرآوری قرار داده و صادرات می کند.

از این گذشته امریکا هم به همین دلیل یعنی وجود این معادن غنی به افغانستان چشمداشت دارد و تسهیلات برای تجارت با این کشور ایجاد کرده است که یکی از آنها معافیت بندر چابهار از تحریم است.

خواف – هرات؛ فرصت جدید معدنی برای ایران

به گفته مسئولین، حمل‌ونقل مواد معدنی منطقه معدنی سنگان در خاک ایران که در یک انزوای جغرافیایی قرار دارد و حمل این مواد به داخل کشور تاکنون از طریق جاده انجام می‌شد، اکنون با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این خط آهن، از طریق مسیر ریلی انجام خواهد شد.

گفته می‌شود، ظرفیت این معادن در بخش ایران بیش از یک‌ودودهم میلیارد تن و در افغانستان بیش از دو برابر ایران است. برنامه برداشت از این معادن در ایران سالیانه بیش از 20 میلیون تن در آینده برآورد می‌گردد و در سال 1393 در اولین گام‌های توسعه معادن در این منطقه 6 میلیون تن برداشت نیز گزارش شده‌ است.

جابجایی این حجم از بار برروی جاده‌ها استهلاک فوق‌العاده‌ای را به‌همراه دارد و از حیث ایمنی نیز می‌تواند مخاطرات جاده‌ای بسیاری را سبب شود. بدون شک، حمل این بار توسط راه‌آهن موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌گردد. حمل با راه‌آهن کمتر از یک‌ششم حمل با جاده سوخت مصرف می‌کند. این رقم تنها مربوط به بخش ایران است. اگر برداشت از معادن قسمت افغانستان نیز آغاز شود، برای دسترسی به دریا ارزان‌ترین، آسان‌ترین و امن‌ترین راه عبور از خاک ایران است.

بنابراین اگر تنها توسعه این معدن در خاک افغانستان را در نظر بگیریم، نیاز به افزایش ظرفیت فراوان داریم و اگر ترانزیت عبوری چین، قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان از ایران را مدنظر قرار دهیم که احجام در عددهای فزونتری ضرب خواهد شد. این بدین معنی است که نیاز به توسعه ظرفیت بیشتری خواهیم داشت.

خط آهن خواف - هرات؛ شاهراه معدنی جدید شرق.
کد : 2658
گروه : معدن
تاریخ : 4 سال پیش
پرینت
کپی لینک کوتاه

برچسب ها

اخبار فولاد
فولاد
راه آهن
خواف
هرات
راه معدنی
افغانستان
ایران

دیدگاه

دیدگاه

  • لزوم بازنگری در سیاست‌های ماشین‌سازی بخش معدن

    لزوم بازنگری در سیاست‌های ماشین‌سازی بخش معدن

    محمدرضا بهرامن- رئیس خانه معدن ایران
  • بخش معدن در بودجه ۱۴۰۱

    بخش معدن در بودجه ۱۴۰۱

    محمدرضا بهرامن _ رئیس خانه معدن ایران
  • مشت خودرو نمونه خروار صمت نیست...

    مشت خودرو نمونه خروار صمت نیست...

    مجتبی توانگر- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
  • رواج سیاست اقتصاد پیشبینی ناپذیر

    رواج سیاست اقتصاد پیشبینی ناپذیر

    پیمان مولوی- رئیس کمیته اقتصاد خانه معدن ایران
  • عوارض صادراتی فولاد، تقابل با محدودیت اما بی منطق

    عوارض صادراتی فولاد، تقابل با محدودیت اما بی منطق

    ولید هلالات- کارشناس اقتصادی
  • قابلیت های قرارداد« لیسانس استفاده از علامت تجاری»

    قابلیت های قرارداد« لیسانس استفاده از علامت تجاری»

    محمدجواد حاجی حسینی- معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت
  • چهار گام برای تحقق انقلاب معدنی

    چهار گام برای تحقق انقلاب معدنی

    سجاد غرقی-نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران
  • تیتر اخبار
  • نقشه سایت
  • آر اس اس
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه اخبار فولاد می باشد.
طراحی سایت، برنامه نویسی و پشتیبانی : ارتباط رسانه
فعال سازی باسا کارت بازنشستگان فولاد مبارکهافزایش قیمت سیمان امروزقیمت سیمان سامان غربایمان عتیقیهمسان سازی حقوق بازنشستگان فولاد کی اجرا میشودجدول همسان سازی حقوق بازنشستگان فولادافزایش سرمایه 100 درصدی فولادنتایج آزمون پیشگامان افق کرمانافزایش حقوق بازنشستگان صندوق فولادنتایج ازمون استخدامی معدن سنگان خوافزنجیره فولاد کردستانافزایش سرمایه وسدید در سال ۹۹افزایش سرمایه وسدیداخبار بازار فولاد ایراناخبار فولاد بورساخبار فولاد ایراناخبار صنعت فولاداخبار قیمت فولادقیمت جهانی فولاداخبار فولاد مبارکهاخبار فولاد مبارکه بورسگهر زمینپوریانی گهر زمینزمان واریز سود مجمع فولادوزارت صمتگزینه وزارت صمترزم حسینی وزارت صمتقیمت ورق مسمجمع سیتافاز دوم فولاد کاوه جنوبقیمت فوب خلیج فارسسعید بزرگی صبا فولادسعید بزرگیهپکوهپکوهپکوهپکوافزایش سرمایه کاماترامپ مازندرانسهام اپال پارسیان.وداع فولاد با بورس کالاخبرفولاداخبار فولادثبت رکورد جدید تولید در ناحیه فولاد و آهن سازی فولاد مبارکهتیتریک