• خانه
  • فولاد
  • فلزات
  • معدن
  • بورس و بازار
  • بین الملل
  • ارتباط با ما
  • معرفی شرکتها
Monday , Jun 30 , 2025 | 9 تیر 1404
صفحه نخستاخباررنجنامه ای به نام تحریم اقتصادی

گفتگو

  • ذخایر معدنی کشور بیش از 55 میلیارد تن برآورد می‌شود

    ذخایر معدنی کشور بیش از 55 میلیارد تن برآورد می‌شود

  • فرسودگی ناوگان معدنی، تهدیدی برای ارتقای بهره‌وری

    فرسودگی ناوگان معدنی، تهدیدی برای ارتقای بهره‌وری

  • ظرفیت‌ معادن در کشور بسیار بالاست

    ظرفیت‌ معادن در کشور بسیار بالاست

  •  استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل متناسب با توان کمی و کیفی

    استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل متناسب با توان کمی و کیفی

  • ۱۴۰۰، سال عدم قطعیت‌ها

    ۱۴۰۰، سال عدم قطعیت‌ها

  • کارنامه درخشان «ومعادن» و برنامه های روشن پیش رو

    کارنامه درخشان «ومعادن» و برنامه های روشن پیش رو

  • نحوه تقسیم سود در زنجیره فولاد عادلانه نیست

    نحوه تقسیم سود در زنجیره فولاد عادلانه نیست

  • مسدودیت معادن غنی از سوی نهادها و اشخاص

    مسدودیت معادن غنی از سوی نهادها و اشخاص

  • چشم‌انداز مبهم صنعت فولاد در سال 1401

    چشم‌انداز مبهم صنعت فولاد در سال 1401

  • عوارض نسخه مجلس برای جلوگیری از خام‌فروشی نیست

    عوارض نسخه مجلس برای جلوگیری از خام‌فروشی نیست

  • تولید رانت برای عده‌ای خاص

    تولید رانت برای عده‌ای خاص

  • پروژه تحول زمین‌شناسی با هدف ایجاد تحرک و پویایی در مجموعه‌های دانش‌بنیان

    پروژه تحول زمین‌شناسی با هدف ایجاد تحرک و پویایی در مجموعه‌های دانش‌بنیان

  • ورود شرکت‌های معدنی به حوزه نفت و گاز به اقتصاد لطمه می زند

    ورود شرکت‌های معدنی به حوزه نفت و گاز به اقتصاد لطمه می زند

  • مهندسی عرضه از سوی برخی فولادسازان

    مهندسی عرضه از سوی برخی فولادسازان

  • هیچکس برای سرمایه‌گذاری در زغال‌سنگ پیش‌قدم نمی‌شود

    هیچکس برای سرمایه‌گذاری در زغال‌سنگ پیش‌قدم نمی‌شود

  •  اساس تولید در چادرملو، تکیه بر دانش‌ روز است

    اساس تولید در چادرملو، تکیه بر دانش‌ روز است

  • کاهشی سرمایه گذاری در ۵ هزار و ۵۰۰ معدن

    کاهشی سرمایه گذاری در ۵ هزار و ۵۰۰ معدن

  • بهبود وضعیت معادن در گرو توافق برجام

    بهبود وضعیت معادن در گرو توافق برجام

رنجنامه ای به نام تحریم اقتصادی

رنجنامه ای به نام تحریم اقتصادی

سال‌هاى متمایزی که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند و در هر برهه از زمان که بر شدت تحریم‌ها افزوده شده، تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد نابه‌سامان و بیمار ایران بیش از پیش نمایان شده است. قانون تحریم علیه ایران معروف به (ISA) که از اوایل انقلاب اعمال شد در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدت بیشتری به خود گرفت، به طوری که در همان برهه تاریخی شش قطعنامه از سوی شورای‌عالی امنیت سازمان ملل علیه ایران صادر شد تا اینکه پس از سه سال در سایه برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ صادر شد که به موجب آن تمام تحریم‌هایی مربوط به مسائل هسته‌ای و غنی‌سازی، لغو شد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال و پیشنهاد مذاکره با ایران از سوى جمهورى اسلامى مورد قبول واقع نشد. تشدید تحریم‌ها علیه ایران تا جایی پیش رفت که آقای ترامپ از اتحادیه اروپا درخواست کرد تا به پیشنهاد کشورش در خصوص عدم لغو تحریم معاملات تسلیحاتی ایران (که در اکتبر سال جاری و پس از پنج سال به پایان می‌رسد) رای مثبت دهد. اما قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم هسته‌ای ایران با دو رای موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن)، دو رای مخالف (چین و شوروی) و یازده رای ممتنع رد شد. دولت آمریکا اما از تلاش‌ها برای اعمال فشار علیه ایران دست برنداشت و این بار برای فعال کردن مکانیسم ماشه به صورت یک طرفه به پا خاست.

مساله‌ای که در خصوص تحریم‌ها، از تحریم‌های سازمان ملل و شورای‌عالی امنیت گرفته تا تحریم‌های اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا و کاخ سفید، مهم به نظر می‌رسد آن است که تحریم‌هاى کاخ سفید به تنهایی می‌تواند همه تحریم‌ها را پوشش دهد و موافقت اروپا برای اعمال آنها را نیز لازم ندارد. ضمن آنکه هیچ‌یک از شرکت‌های اروپایی نیز تابع دستورات دولتی نیستند و حتی اگر مقامات دولتی به برقراری مبادلات تجاری با ایران امر و نهی کنند این شرکت‌ها از بیم جریمه‌های سنگین آمریکا که به چندین میلیارد دلار هم می‌رسد، حفظ منافع خود را به معامله با ایران ترجیح خواهند داد.حال آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود ۱۸ بانک ایرانی را به لیست تحریم‌ها اضافه کرده که تبادلات مالی و بانکی خود در ازای واردات دارو و اقلام غذایی را از طریق سیستم سوئیفت انجام می‌دادند. شاید بتوان با صراحت اعلام کرد که این تحریم‌ها آخرین منافذ مبادلات بانکی ایران را نیز مسدود کرده که معنایی جز انزوای کامل مالی ایران و عدم برخورداری از وجود تجارت خارجی ندارد. انزوای مالی و تجاری ایران با چند نتیجه روشن همراه خواهد بود؛ هم به تولید ناخالص داخلی و اشتغال آسیب می‌زند و هم درآمدهای ارزی کشور را قطع و حتی درآمدهای ریالی دولت را به تبع کاهش درآمدهای ارزی کاهش می‌دهد. با توجه به شرایط پیش آمده دولت چاره‌ای جز روی آوردن به منابع بانک مرکزی نخواهد داشت، به این ترتیب دولت از طریق بانک مرکزی به افزایش پایه پولی و نقدینگی و افزایش تورم دامن می‌زند و هزینه‌های خود و وابستگان خود را به بهای فقیرتر شدن جامعه و کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارزهای خارجی تامین می‌کند.

در بحبوحه تحریم‌های تازه اعمال شده اما می‌توان به گزینه‌هایی اندیشید که امکان دور زدن تحریم‌ها را برای ایران فراهم می‌کند. برای مثال استفاده از کانال صرافی‌ها به عنوان یک کانال جایگزین برای تبادلات مالی می‌تواند در وضعیت کنونی موثر واقع شود اما تبادلات بانکی از ایران به سایر کشورها را غیرممکن می‌کند و جنبه اجرایی آن تنها انتقال داخلى ریال به یک حساب ایرانى از یک‌سو و انتقال ارزهایی که ایرانیان در خارج از کشور دارند به تقاضاکننده ارز است. ضمن آنکه این روش به دلیل وجود دلالان و واسطه گران بسیار پرهزینه خواهد بود، چه آنکه هم نیازمند تبدیل چند باره ارز تبادلاتی بین کشورهاست و هم پرداخت هزینه‌های کارمزد تبدیل پول. در عین حال می‌توان از طریق حمل‌ونقل‌های قاچاق چمدان نیز تحریم‌ها را دور زد، اما برای پاسخگویی کامل به نیازهای داخلی لازم است که ایران در زنجیره اقتصاد جهانی قرار گیرد، تراکنش‌های مالی مشخص و شفافی داشته باشد، نظام بانکی را در زنجیره بانک‌های جهانی قرار دهد و از سوئیفت برای تبادلات مالی خود استفاده کند. این اقدامات از راه پذیرش FATF و مقررات کنوانسیون‌های وابسته به آن یعنی کنوانسیون پولشویی، تامین مالی تروریسم و جرائم سازمان یافته اشاعه‌اى پالرمو می‌توانست دست اروپا برای همکاری با ایران را نیز بازتر می‌کند.

‎بنابراین هر تحریمی، حتی تحریم‌هایی که علیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود شاید در عمل تاثیرگذار نباشد، اما اثرات روانی خود را بر اقتصاد یک کشور منعکس می‌کند. به همین ترتیب تشدید تحریم‌های بانکی، علاوه بر آثار اقتصادی آثار روانی زیادی به همراه خواهد داشت و انتظارات تورمی را به دلیل نگرانی در خصوص آینده اقتصادی بالا می‌برد. تا همین‌جای کار دلار از مرز ۳۰ هزار تومان هم رد شده و با وجود وعده‌های مقامات دولتی بانک مرکزی نتوانسته دلار را مهار کند و همین مساله موجب سلب اعتماد عمومی به دولت و بانک مرکزی شده است. ورود بخش زیادی از مردم به بازارهای مختلف مالی همچون سکه و دلار و بورس نیز آثار مشخص تحریم‌هاست که رویه سرمایه‌گذاری مردم و جامعه را تغییر داده است. اما تحریم‌های اقتصادی تنها یک طرف قضیه است و سیاست‌های نابخردانه دولت نیز مزید بر علت شده و اقتصاد را در یک وضعیت بحرانی قرار داده است.‎این ادعای رییس‌جمهور نیز که می‌گوید حال اقتصاد ایران خوب است تنها برای شخص رییس‌جمهور و اطرافیان وی خوب است اما برای عامه مردم که با افزایش روزانه قیمت کالاهای مصرفی مواجه می‌شوند نمی‌تواند خوب باشد. تاسفبار آنکه افزایش حقوق و دستمزدها هم امسال از نصف تورمی که در پایان سال ٩٨بر اقتصاد ایران سایه انداخته کمتر بوده است. در یک بیان کلی، حال بد اقتصاد ایران به سفره معیشتی مردم نیز تسری پیدا کرده و باعث افزایش فاصله فقیر و غنی شده است. هرچقدر این فاصله طبقاتی بیشتر و رفاه و امید به داشتن رفاه کمتر شود، اعتماد مردم به دولت روز به روز کمرنگ تر می‌شود و به شکل‌گیری اعتراضات عمومی دامن می‌زند، اما دریغ از پاسخی از سوی مقامات دولتی در قبال اقتصاد نابسامانی که به کوچک شدن سفره معیشتی مردم منجر شده است. در هر صورت باید تلاش کنیم از طریق مذاکراتی که مبتنی بر خردورزی است معضلات کشور را با تاکید بر منافع و مصالح ملی حل کنیم؛ چه آنکه منافع ملی بر هر هدف ایدئولوژیکی ارجحیت دارد. بنابراین پیش از هر اقدامی باید به حفظ امنیت جانی و مالی و رفاهی مردم بیندیشیم تا مسائل دیگر که این مهم نیز تنها از طریق مذاکره قابل پیگیری است و نباید فراموش کنیم که چه رییس‌جمهور آمریکا عوض شود یا نه، مذاکره با این کشور قطعا انجام خواهد شد.

رنجنامه ای به نام تحریم اقتصادی .
کد : 1908
گروه : دیدگاه
تاریخ : 5 سال پیش
پرینت
کپی لینک کوتاه

برچسب ها

اخبار فولاد
فولاد
اقتصاد ایران
تحریم
جامساز
اقتصاددان
محمود

دیدگاه

دیدگاه

  • لزوم بازنگری در سیاست‌های ماشین‌سازی بخش معدن

    لزوم بازنگری در سیاست‌های ماشین‌سازی بخش معدن

    محمدرضا بهرامن- رئیس خانه معدن ایران
  • بخش معدن در بودجه ۱۴۰۱

    بخش معدن در بودجه ۱۴۰۱

    محمدرضا بهرامن _ رئیس خانه معدن ایران
  • مشت خودرو نمونه خروار صمت نیست...

    مشت خودرو نمونه خروار صمت نیست...

    مجتبی توانگر- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
  • رواج سیاست اقتصاد پیشبینی ناپذیر

    رواج سیاست اقتصاد پیشبینی ناپذیر

    پیمان مولوی- رئیس کمیته اقتصاد خانه معدن ایران
  • عوارض صادراتی فولاد، تقابل با محدودیت اما بی منطق

    عوارض صادراتی فولاد، تقابل با محدودیت اما بی منطق

    ولید هلالات- کارشناس اقتصادی
  • قابلیت های قرارداد« لیسانس استفاده از علامت تجاری»

    قابلیت های قرارداد« لیسانس استفاده از علامت تجاری»

    محمدجواد حاجی حسینی- معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت
  • چهار گام برای تحقق انقلاب معدنی

    چهار گام برای تحقق انقلاب معدنی

    سجاد غرقی-نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران
  • تیتر اخبار
  • نقشه سایت
  • آر اس اس
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه اخبار فولاد می باشد.
طراحی سایت، برنامه نویسی و پشتیبانی : ارتباط رسانه
فعال سازی باسا کارت بازنشستگان فولاد مبارکهافزایش قیمت سیمان امروزقیمت سیمان سامان غربایمان عتیقیهمسان سازی حقوق بازنشستگان فولاد کی اجرا میشودجدول همسان سازی حقوق بازنشستگان فولادافزایش سرمایه 100 درصدی فولادنتایج آزمون پیشگامان افق کرمانافزایش حقوق بازنشستگان صندوق فولادنتایج ازمون استخدامی معدن سنگان خوافزنجیره فولاد کردستانافزایش سرمایه وسدید در سال ۹۹افزایش سرمایه وسدیداخبار بازار فولاد ایراناخبار فولاد بورساخبار فولاد ایراناخبار صنعت فولاداخبار قیمت فولادقیمت جهانی فولاداخبار فولاد مبارکهاخبار فولاد مبارکه بورسگهر زمینپوریانی گهر زمینزمان واریز سود مجمع فولادوزارت صمتگزینه وزارت صمترزم حسینی وزارت صمتقیمت ورق مسمجمع سیتافاز دوم فولاد کاوه جنوبقیمت فوب خلیج فارسسعید بزرگی صبا فولادسعید بزرگیهپکوهپکوهپکوهپکوافزایش سرمایه کاماترامپ مازندرانسهام اپال پارسیان.وداع فولاد با بورس کالاخبرفولاداخبار فولادثبت رکورد جدید تولید در ناحیه فولاد و آهن سازی فولاد مبارکهتیتریک